Wykorzystanie zbiorów danych daktyloskopijnych

WYKORZYSTANIE ZBIORÓW DANYCH DAKTYLOSKOPIJNYCH

Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji (CLKP) realizuje w imieniu Komendanta Głównego Policji zadania związane z przetwarzaniem i wymianą danych daktyloskopijnych, zgodnie z ustawą o Policji oraz krajowymi i unijnymi przepisami o ochronie danych osobowych.

Dyrektor CLKP, wykonując uprawnienia administratora danych w Centralnej Registraturze Daktyloskopijnej i AFIS, jest m. in. odpowiedzialny za:

  • nadzór nad przetwarzaniem danych daktyloskopijnych w policyjnych zbiorach rejestracyjnych;
  • zarządzanie uprawnieniami do dostępu i przetwarzania informacji, w tym nadawanie, modyfikację i cofanie uprawnień;
  • weryfikację zgodności przetwarzania z obowiązującymi przepisami oraz z Polityką ochrony danych osobowych;
  • udostępnianie danych podmiotom uprawnionym krajowym i zagranicznym zgodnie z prawem i umowami międzynarodowymi;
  • ocenę zasadności dalszego przetwarzania danych oraz inicjowanie ich usunięcia, gdy występują przesłanki prawne.

Dane daktyloskopijne są przetwarzane w Centralnej Registraturze Daktyloskopijnej (CRD) zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, w wydzielonych zbiorach:

  • Zbiór Rejestracji Kryminalnych — oryginały kart daktyloskopijnych osób wskazanych w art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. a–f ustawy, wykorzystywane do celów wykrywczych i identyfikacyjnych;
  • Zbiór Rejestracji Administracyjnych — karty osób, o których mowa w art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. g ustawy, przetwarzane w celach identyfikacyjnych;
  • Zbiór Eliminacyjny — karty osób wymienionych w art. 20 ust. 1l ustawy, służące do eliminacji śladów pozostawionych na miejscach zdarzeń;
  • Zbiory WRD — drugie komplety kart tuszowych sporządzonych przed 7 lutego 2020 r., wykorzystywane w czynnościach wykrywczych i identyfikacyjnych.

CLKP realizuje także funkcje krajowych punktów kontaktowych i dostępowych:

  • krajowy punkt kontaktowy do wymiany danych daktyloskopijnych ze zautomatyzowanymi systemami identyfikacji daktyloskopijnej (art. 145j ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji);
  • krajowy punkt dostępu do systemu Eurodac (art. 145j ust. 1 pkt 7 ustawy o Policji);
  • krajowy punkt kontaktowy do dokonywania zautomatyzowanych przeszukań przez porównania danych daktyloskopijnych w ramach umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa granic i migracji (art. 14 umowy EBSA);
  • krajowy punkt kontaktowy do wymiany danych daktyloskopijnych w ramach umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki
    o wzmocnieniu współpracy w dziedzinie zapobiegania i zwalczania poważnej przestępczości i porozumienia wykonawczego (art. 7 umowy PCSC; art. 1 ust. 1 porozumienia).

CLKP dokonuje weryfikacji pozytywnych wyników dopasowań danych daktyloskopijnych uzyskanych w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) przez uprawnione organy. Działania te realizowane są na podstawie art. 4 ust. 10 ustawy o udziale RP w SIS oraz zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 marca 2023 r. w sprawie przetwarzania danych biometrycznych SIS.

Zadania CLKP z obszaru zbiorów danych daktyloskopijnych wykonywane są we współpracy z jednostkami organizacyjnymi Policji oraz partnerami międzynarodowymi, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa, interoperacyjności i pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.

Uwzględniając zakres zadań przypisanych Wydziałowi Badań Daktyloskopijnych i Traseologicznych CLKP w obszarze obsługi zbiorów danych daktyloskopijnych, służba dyżurna CRD oraz NAP Eurodac funkcjonuje w trybie całodobowym, przez siedem dni w tygodniu.

Zbiory Danych Daktyloskopijnych – CRD/EURODAC - DYŻURNI

crd.clkp@policja.gov.pl, eurodac@policja.gov.pl

tel.  47 72 148 29, 47 72 140 42

Powrót na górę strony