Zakończenie cyklu spotkań organizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji w ramach programu edukacyjnego „Przygody z Paragrafem”
W związku ze zbliżającymi się wakacjami zakończył się roczny cykl spotkań biegłych Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji z uczniami klas 7 i 8 szkół podstawowych w ramach projektu „Przygody z Paragrafem”.
Projekt realizowany przez Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Sprawiedliwości składał się z trzech niezależnych działań, a jednym z nich była „Przygoda z kryminalistyką”. Głównym celem projektu było przybliżenie uczniom wiedzy z zakresu kryminalistyki oraz zawodów prawniczych.
Spotkania z przedstawicielami Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policj odbywały się cyklicznie, dotyczyły dwóch obszarów zaganienieniowych i cieszyły się dużym zainteresowaniem młodzieży.
Zajęcia prowadzone przez biegłą z zakresu badań daktyloskopijnych dr Martę Olejniczak oraz nadkom. Krzysztofa Rusina miały charakter warsztatowy. Młodzi pasjonaci kryminalistyki otrzymali nie lada wyzwanie, uczestniczyli bowiem w grze kryminalnej, podczas której mieli wiele zadań przybliżających pracę policyjnych techników kryminalistyki. Młodzież otrzymała opis miejsca zdarzenia oraz okoliczności zdarzenia tj. kradzieży eksponatu z muzeum. Należało ujawnić ślady daktyloskopijne pozostawione przez sprawców na porzuconej ramie obrazu. Część z uczestników pełniła rolę sprawców pozostawiających odciski linii papilarnych, część po otrzymaniu stosownych zabezpieczeń i wyposażenia wcieliła się w rolę policjantów prowadzącyh oględziny miejsca zdarzenia. Dla młodych ludzi była to doskonała zabawa i edukacja zarazem. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się czym są ślady krymialistyczne, jakie są ich rodzaje oraz w jaki spośób ślady te są zabezpieczane podczas czynności procesowych. Młodzi ludzie poznali sposoby wykonywania ekspertyz daktyloskopijnych i eliminacji śladów pozostawionych przez samych pokrzywdzonych. Dużą ciekawość wzbudziły informacje odnoszące się do systemów biometrycznych pozwalających na osobniczą identyfikację człowieka tj. śladów linii papilarnych i wzorów ludzkiej tęczówki oka. Metody te wykorzystywane są do odblokowywania sprzętu informatyczno-telefonicznego lub w identyfikacji osób przy wydawaniu dowódów osobistych i paszportów.
Drugi blok tematyczny prowadzony był przez policyjnych biegłych z zakresu badań antroposkopijnych. Kom. Maria Szumilas-Wiśniewska i podinsp. Dariusz Zajdel przybliżyli uczestnikom badania antroposkopijne w części wykorzystującej umiejętności plastyczne biegłych. Omówiono tworzenie portretu pamięciowego, progresji i regresji wiekowej oraz rekonstrukcję prawdopodobnego wyglądu głowy na postawie budowy czaszki. Nie było to zwyczajne spotkanie; młodych ludzi zaciekwił i temat, i prelegenci, bowiem podinsp Dariusz Zajdel kilkanascie lat temu odtworzył wygląd głowy Mikołaja Kopernika. Więcej na tren temat można dowiedzieć się z artykułu pt. "Tożsamośc z portretu" opublikowanego w "Gazecie Policyjnej" w grudniu 2020 roku. Link do artykułu: https://gazeta.policja.pl/997/archiwum-1/2020/numer-189-grudzien-2020/199313,Tozsamosc-z-portretu.html
Spotkania z paragrafem to nie tylko eukacja, to także motywacja do rozwijania przez młodych ludzi swoich pasji i zainteresowań. Jednocześnie to informacja, że nauka stanowi ważny element życia człowieka, ale to także sposób na pogłębianie wiedzy o świecie, ludziach i kulturze. Może zdarzyć się również tak, że uczestnicy warsztatów w przyszlości zasilą szeregi polskiej Policji, a będzie to skutkiem ciekawych lekcji z policyjnymi biegłymi dzielącymi sie swoimi pasjami.